En typisk skjermstørrelse for en PDA er 240x320 pixler, er pc-skjerm er omtrent 15 ganger større.. Hovedutfordringen med å designe for små skjermer er den begrensede størrelsen, og hvis man ikke følger enkelte regler kan dette påvirke interaksjonen og informasjonen man vil formidle på en negativ måte. Viktige spørsmål i design av brukergrensesnitt: Hvordan skal man organisere grensesnittet for å få presentert informasjonen riktig? Hvilken informasjon vil man formidle? Hvilke retningslinjer finner man for design av grensesnitt? Hvordan designer man brukervennlighet? Hvordan observerer brukeren informasjonen som blir presentert? Det er essensielt at designet av grensesnittet er brukervennlig, effektivt å bruke og tilfredstillende i bruk. Strukturering av informasjon er meget viktig for små skjermer, da det raskere kan virke ”kaotisk” når flere elementer er tilstede på en liten skjerm. For å oppnå organisasjon og struktur, har Mullet og Sano kommet frem til 4 prinsipper: Gruppering, Hierarki, Forhold og Balanse. Organisasjon begynner med klassifikasjon, som involverer å gruppere beslektede elementer og etablere et hierarki for disse. Deretter kan displayet bli strukturert for å reflektere forholdet mellom elementene mens de opprettholder en viss balanse i det ferdige resultatet. Et klart fokus øker lesbarheten på et display ved å innføre en rytme og kontinuitet som gjør strukturen forutsigbar.